Yapay Zekâ Öğrencileri Geçiyor mu? Eğitimde Yeni Dönemin Ayak Sesleri
Teknoloji dünyasında her geçen gün daha fazla yer edinen yapay zekâ (YZ) sistemleri, şimdi de eğitim alanında tartışmaların merkezinde. Öğrencilerin ödevlerinden sınav performanslarına kadar birçok alanda yapay zekânın etkisi gözle görülür şekilde artarken, uzmanlar “Yapay zekâ öğrencileri geçiyor mu?” sorusuna cevap arıyor.
Öğrenci Performansını Gölgeliyor mu?
Son aylarda yapılan araştırmalara göre, bazı yapay zekâ sistemleri; matematik problemlerini çözmekten tutun da kompozisyon yazmaya, fizik problemleri analiz etmeye kadar birçok akademik alanda üniversite düzeyinde performans sergileyebiliyor. Hatta bazı durumlarda YZ sistemleri, ortalamanın üzerinde notlar alabilecek düzeyde cevaplar veriyor.
Ödevlerde YZ Kullanımı Arttı
Özellikle lise ve üniversite öğrencileri arasında ChatGPT, Copilot ve Claude gibi YZ tabanlı uygulamaların kullanımı hızla yayılıyor. Öğrenciler bu sistemleri sadece bilgi almak için değil, bazen doğrudan ödevleri hazırlamak, proje fikirleri üretmek veya kod yazmak için kullanıyor.
Bu durum, eğitimciler arasında etik ve öğrenme kalitesi açısından ciddi tartışmalara neden oluyor. Bazı öğretmenler YZ kullanımının öğrenmeyi baltaladığını savunurken, bazıları ise öğrencilerin teknolojiyi doğru kullanmayı öğrenmeleri gerektiğini vurguluyor.
Akademisyenler Uyarıyor: "Araç değil, ikame olmasın"
Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Teknolojileri Uzmanı Prof. Dr. Gökhan Yılmaz, konuya şöyle yaklaşıyor:
“Yapay zekâ bir öğrenme destek aracı olabilir ama öğrencinin yerine düşünen bir mekanizmaya dönüşmemeli. Aksi halde öğrenme süreci şekil değiştirir, içi boşalır.”
Peki YZ Ne Kadar Başarılı?
MIT tarafından yapılan bir deneye göre, yapay zekâ sistemlerinin çözdüğü bazı sınav sorularında başarı oranı %85’e ulaştı. Özellikle çoktan seçmeli sorularda ve açık uçlu analiz sorularında YZ sistemlerinin insan öğrencileri geride bırakabildiği gözlemlendi.
Ancak duygusal zeka, yaratıcılık ve eleştirel düşünce gibi becerilerde hâlâ öğrencilerin önde olduğu vurgulanıyor.
Eğitim dünyasında YZ’nin varlığı artık yadsınamaz. Ama asıl mesele şu: Yapay zekâ öğrencileri “geçmek” için mi kullanılacak, yoksa öğrencilerin gelişimini destekleyecek bir araç olarak mı kalacak?
Önümüzdeki dönemde okulların ve üniversitelerin bu yeni dijital çağa nasıl uyum sağlayacağı, öğrencilerin de bu teknolojileri nasıl ve ne kadar etik kullandığı büyük önem taşıyacak.